ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ: ΔΙΧΑΣΜΕΝΟΙ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟΙ Ἢ ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΑΔΕΛΦΟΙ

 

''Διχασμένοι Αὐτοκέφαλοι ἢ Ἑνωμένοι Ἀδελφοί;''

Μητροπολίτου Μεσογαίας καὶ Λαυρεωτικῆς κ. Νικολάου

 

Τος τελευταίους μνες γινόμαστε μάρτυρες μις πολ πικίνδυνης κα κατ τ φαινόμενα δικαιολόγητης κρίσης πο ξέσπασε στος κόλπους τς κκλησίας μας. φορμ πικείμενη κχώρηση ατοκεφαλίας στν κκλησία τς Οκρανίας μλλον δημιουργία ατοκεφάλου κκλησίας στν Οκρανία.

Φαίνεται πς ο διορθόδοξες σχέσεις ποτελον μείζων πρόβλημα στς μέρες μας κα ν πιδιώκεται νότητα μ τος τεροδόξους, ο ρθοδόξοι μολογον μν τν μεταξύ τους γάπη, λλ τν ποδομον στ ζωή τους· διακηρύσσουν τν σύνδεσμο τς μεταξύ τους κοινωνίας, λλ πιβεβαιώνουν τ ντίθετο.

Κα πιστς λας ντικρύζει τς κορυφές του ν διαπληκτίζονται μ νομικίστικες πιχειρηματολογίες κα ντ ν νώνουν τος πιστος ν δημιουργον στρατόπεδα παδν κα μάδες ντιμαχoμένων ποστηρικτν. Τί κρμα! Σ λη ατ τ διαμάχη πάρχει μία πρόφαση κα μία ατία.

Πρόφαση εναι νάγκη γι ατοκεφαλία τς κκλησίας τς Οκρανίας. Κα ατία τ δικαίωμα τς κχώρησής της. Σ ποιν νήκει, ποις τ χει.

Ο λέξεις πο κομε ν πικαλονται ο μπλεκόμενες κκλησίες εναι στορικ προνόμια, δικαιώματα κα κανόνες. Δυστυχς, ατ πο δν κομε εναι τ Εαγγέλιο. Τ πρτο ρώτημα εναι: εναι ραγε τόσο ναγκαία πνευματικ ατοκεφαλία; Κα ν ναί, δν θ μποροσε ν περιμένει λίγο κόμη;

πάρχει κα να δεύτερο: εναι τόσο σημαντικ τ δικαιώματά μας πο πρέπει ν τ περασπιζόμαστε γνοντας κα πολεμντας τος δελφούς μας κα διακόπτοντας τν χιλιόχρονη κοινωνία μας μαζί τους;

Κα τρίτον: πίκληση τν στορικν δικαιωμάτων κα τν κανόνων εναι πι σημαντικ π ατν το εαγγελικο λόγου;

Κωνσταντινούπολη πλέον ποκαλε τος ς τώρα δελφος τς Ρωσίας «φίλους», ατο δ ρνονται ν μολογήσουν τν οκουμενικότητα το Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.

τσι γκρεμίζονται τ πι βασικ θεμέλια τς νότητος τς κκλησίας: δελφοσύνη, κφραστς τς ποίας εναι πανορθόδοξη κοινωνία, κα οκουμενικότητα, γγυητς τς ποίας εναι, κατ τος κανόνες κα τν στορικ παράδοση, Κωνσταντινούπολη.

Α. Στν πραγματικότητα, ατοκεφαλία τς Οκρανίας δν ποτελε τόσο πείγουσα νάγκη σο δικαίωμα κα πείσμονα πολιτικ παίτηση. ντίθετα, νότητα τν κκλησιν ποτελε δήριτη νάγκη κα διαπραγμάτευτη εαγγελικ πιταγή. Τί χει ραγε μεγαλύτερη σημασία, τ ατοκέφαλο μις τοπικς κκλησίας νότητα λων «ες Μίαν, γίαν, Καθολικν κα ποστολικν κκλησίαν»;

Ατο δ πο ζητον τν ατοκεφαλία ποιοί εναι; Εναι δυνατν νας μφιβόλου πνευματικο ποβάθρου κοσμικς Πρόεδρος κα νας προβληματικς κκλησιολογικς εαισθησίας, μέχρι τώρα πορριπτέος ς σχισματικός, ατοανακηρυχθες «Πατριάρχης», ν εναι τ κατάλληλα πρόσωπα προκειμένου ν κφράσουν τν ν Πνεύματι γί νάγκη, τ βούληση το Θεο κα τν ναστεναγμ τς κκλησίας στν Οκρανία;

Κα ν δν θέλουμε ν κούσουμε τ φων ατν πο ντιστέκονται στν ατοκεφαλία, πς μπορομε ν στηρίζουμε τς λπίδες μας γι νότητα σ ατος πο δη χουν προκαλέσει μακροχρόνιο σχίσμα κα γι χρόνια φιλοξενον λους τος δέσποτους καθηρημένους παλαιοημερολογίτες το λλαδικο χώρου κα χι μόνον;

ν Φιλάρετος εχε κλεγε Πατριάρχης Μόσχας τ 1990, πο τόσο τ πιδίωξε, λλ δν το βγκε, θ ζητοσε σήμερα ν γίνει Μητροπολίτης τς ατοκεφάλου κκλησίας τς Οκρανίας; Κα ν ναί, π ποιόν; π τ Σύνοδο τς Μόσχας, τς ποίας διος θ προήδρευε π τν Κωνσταντινούπολη πο σήμερα ψευτοσέβεται κα στν ποία δθεν ποκλίνεται;

Β. Στ χριστιανικ λογικ δν χει δίκιο ατς πο βλέπει μόνο τ δικά του δικαιώματα. Δίκιο χει ατς πο τ προστατεύει μν διατηρντας μως κα τν σορροπία τς γάπης, τς ερήνης, τς πομονς, τς συγχώρησης, τς συμφιλίωσης, διότι μόνον τσι προστατεύονται τ «δικαιώματα» το Θεο. ξ λλου σωτηρία μας βασίζεται στ μεγαλύτερη δικία: «κατάρα λέλυται καταδίκης δικαίας δίκ δίκ το δικαίου κατακριθέντος». Ετυχς πο Κύριος δν πικαλέσθηκε τ δίκαιο κα τ δικαιώματά Του!

Στν παροσα φάση, ντιμετώπιση το προβλήματος τς ατοκεφαλίας τς Οκρανίας γίνεται στ βάση τν δικαιωμάτων ατν πο τν κχωρον, δηλαδή το Φαναρίου κα τς Μόσχας, τς στορικς πολιτικοοικονομικς δυνάμεως κα χι το εαγγελικο λόγου στω τς φισταμένης κκλησιαστικς νάγκης στν Οκρανία. κτς τούτου, στν ρίζοντα διακρίνεται τ περίγραμμα σχυρν πολιτικν σκοπιμοτήτων, δηγιν κα πιέσεων. Κα π τ ερ Εαγγέλιο χει μείνει μόνο τξώφυλλο.

Γ. λήθεια, τί σχέση μπορε ν χουν λα ατ μ τ λογική το σταυρωμένου Θεο, μ τ θος τν Μακαρισμν κα τς π το ρους μιλίας, μ τ λέντιο το Μυστικο Δείπνου, μ τς ποθκες το Κυρίου περ τς διακονίας κα τς τιμημένης θέσης το σχάτου, μ τν ρχιερατικ Προσευχ το Κυρίου «να πάντες ν σι», μ τ διδαχ κα τ πνεμα το θείου Παύλου, μ τ κηρύγματα πο κομε κάθε Κυριακ κα τς γκυκλίους πο ξαπολύονται στς μεγάλες γιορτές; Εναι δυνατν φαρμογ τν κανόνων ν καταργε τ Εαγγέλιο;

Ποιός μπορε ν καταλάβει πς εναι δυνατόν χιλιόχρονες δελφς κκλησίες το Χριστο ν πιχαίρονται νακαλύπτοντας μία τς κτροπς κα τ λάθη τς λλης; Μήπως νταση πο ζομε τώρα σημαίνει πς δν γαπηθήκαμε σωστ στ παρελθόν; Πς δικαιολογεται τ στόματα τν κκλησιαστικν γετν μας στεντορί τ φων ν ποστηρίζουν τν διαχριστιανικ κα διαθρησκειακ διάλογο κα ν ρνονται τν μεταξύ τους πικοινωνία; Γιατί δυνατον ν παραδεχθον ο μν τι μπορε χάρις το Θεο ν φωτίζει λίγο διαφορετικ κα τν λλη πλευρά; Εναι δυνατν λος φωτισμς ν εναι μαζί μας κα καμία κτνα ν μν φωτίζει κα τος λλους μέχρι τώρα δελφούς μας; Ποιά σ τελικ νάλυση σημασία τς λέξης κοινωνία, ν δν συμπεριλαμβάνει κα τν μοιβαία κατανόηση;

πς συμβαίνει ν μν πολογίζουν τς λέθριες συνέπειες νς παπειλούμενου σχίσματος; Τί φτανε ραγε ο πλο πιστο κα ποκλείονται π τ χάρι τν προσκυνημάτων τν λλων; Γιατί ο Ρσοι πιστο ν στερηθον τ γιον ρος κα τν Πάτμο κα ο λληνόφωνες τν γιο Σεραφεμ το Σάρωφ, τ Σπήλαια το Κιέβου, τ Βάλαμο κα τ χάρι τν Ρώσων νεομαρτύρων; Δν εναι χάρις το Θεο παγκόσμια γι ν τν μοιράζονται λοι; ταν μς νώνει κοιν πίστη κα τ δόγμα, πς ν δικαιολογηθε διαίρεση στ βάση μις διοικητικς συμφωνίας;

Τελικά, τ εαγγέλιο τς γάπης, τς συγχώρησης, τς νότητος γι ποιούς γράφηκε κα γιατί; μς ραγε κα τς προκλήσεις τς ποχς μας δν μς φορ;

Δ. πιπλέον, ρθόδοξη μολογία μας στ Διασπορ στς χρες τς εραποστολς ποιά θ εναι; Ποιόν Χριστ θ κηρύξουμε κα θ μολογήσουμε; Ατν πο «ες νότητα πάντας κάλεσε», λλ καταργομε τν λόγο Του μ τ ζωή μας, Ατν πο δν κατάφερε ν νώσει δυ χιλιάδες τώρα χρόνια οτε τος πιστούς Του; κανοποίηση το κατορθώματος τς ατοκεφαλίας εναι σύντομη κα τν λίγων. σκανδαλισμς τν πιστν κα το κόσμου εναι προσμέτρητος κα γενικευμένος. μαρτία το σχίσματος θεράπευτη κα συγχώρητη.

Ε. λλ κα Μόσχα εναι δυνατν ν πιτιμ τος κληρικος κα πιστούς της πο κοινωνον στ γιον ρος στν Πάτμο νδεχομένως ργότερα στ εροσόλυμα κα στν λλάδα; Εναι δυνατν θεία κοινωνία ν γίνεται μοχλς πολιτικς πίεσης κα κβιασμο; Δηλαδ χίλια χρόνια μυστηρίου ατ καταλάβαμε; Θ μπορούσαμε ν κατανοήσουμε τν προσωριν διακοπ το μνημοσύνου στ πίπεδο τν Πατριαρχν, νδεχομένως ς νδειξη ντονης διαμαρτυρίας, λλ χι κα τ διακοπ τς κοινωνίας τν πιστν. Δν μπορε δια κκλησία, ντ ν δηγε τν λα το Θεο στ γιάσματα, ν τν ποξενώνει π τ χάρι. ντ ν ποδυναμωθε πίστη το λαο, δν θ πρεπε ν νισχυθε μήπως κα συνετίσει τος γέτες του;

λπίζουμε Πατριάρχης μας ν νοίξει τόσο τν οκουμενική του γκαλιά, στε ν χωρέσει κα τος Ρώσους. λλ κα δν θ μπορέσουν ν νωθον κκλησιαστικ μεταξύ τους ο Οκρανοί, ν δν μάθουν μέσα στν κκλησία ν συγχωρήσουνε τος Ρώσους κα ν νωθον μαζί τους. κκλησία τότε εναι κκλησία ταν καταργε τος χθρούς. λόγος το προσφάτως νακηρυχθέντος π τ Οκουμενικ Πατριαρχεο γίου, το σίου μφιλοχίου το νέου το ν Πάτμ, εναι τόσο πίκαιρος σο ποτέ: «Θέλετε ν κδικηθετε ατος πο σς πειράζουν; καλύτερη κδίκηση εναι γάπη. Μεταποιε κα τ θηρία κόμη γάπη».

Περιμένουμε μως ν καταλαβαίνουν κα ο γιοι πατέρες μας στ Ρωσία, πο πικαλεται λας τς εχές τους στ τέλος κάθε κολουθίας, τι ν νεργήσουν ταπειν κα χι κατακτητικ θ νώσουν τν κκλησία κα μαζ μ τν χάρι το Θεο θ κερδίσουν κα τς καρδις λων τν ρθοδόξων. Δν πάρχει λόγος ν γίνουν κοσμικ «Τρίτη Ρώμη», λλ πνευματικ «Πρώτη κα γία Μόσχα». Ν γίνουν πρτοι στς καρδιές μας.

Μαζί μ τ ρωμα τς μπειρίας το πρόσφατου σκληρο διωγμο τους κα τ χάρι το νέφους τν νεομαρτύρων τους, περιμένουμε ν προσφέρουν στν κκλησία μας κα τν εώδη μαρτυρία τς νότητος. σο κακ εναι περηφάνεια το μικρο κα το δύνατου, τόσο μεγάλο εναι ταπειν σοφία το σχυρο κα το μεγάλου. Ατ χουμε νάγκη λοι μας, διότι σ τελικ νάλυση, δν μς νδιαφέρει ποις χει τ δύναμη τ δίκιο μ τ μέρος του, λλ ποις νεργε ν γί Πνεύματι κα μεταφέρει τ χάρι Του.

θεόπνευστη προτροπ το ποστόλου Παύλου «Ε δ λλήλους δάκνετε κα κατεσθίετε, βλέπετε μ π᾿ λλήλων ναλωθτε» (Γαλ. ε΄ 15) σως δείχνει τν δρόμο λων μας. Στς κκλησιαστικς συγκρούσεις μεταξ δελφν δν πάρχουν κερδισμένοι. λοι εναι ττημένοι. ντίθετα, ταν συμφιλιωνόμαστε, δν πάρχουνε χαμένοι. λοι εναι ελογημένοι.

δ τ βρκε Βόρεια Κορέα μ τ Νότια κα δν μπορομε ν τ βρομε μες πο καθημεριν προσευχόμαστε μ τ «Πάτερ μν» στν καρδι κα τ χείλη μας;

Διάπυρη προσευχή μας εναι ν δώσει Κύριος «σν τ πειρασμ κα τν κβασιν» κα ν μς «ξαγάγ» σύντομα ες μετάνοιαν κα «ες ναψυχήν». μήν.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ

ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΚΑΙ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ ΚΥΡΙΑΚΩΝ

 

ΡΑΔΙΟΣΤΑΘΜΟΣ Ι.Μ. ΛΕΜΕΣΟΥ

 radio.jpg

ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ

Copyright © AP.ANDREAS.LEMESOU 2014. All Rights Reserved.