ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΜΗΝΟΣ ΙΟΥΛΙΟΥ 2016
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ (ΛΕΜΕΣΟΥ)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΜΗΝΟΣ ΙΟΥΛΙΟΥ
(ἱστοσελίδα: http://apostolosandreaslemesou.com)
Κατὰ τὸν μήνα Ἰούλιο θὰ ἔχουμε Θεῖες Λειτουργίες καὶ Ἀγρυπνία τὶς ἑξῆς ἡμέρες:
Παρασκευὴ 1η Ἰουλίου : Τῶν Ἁγ. Κοσμᾶ καὶ Δαμιανοῦ τῶν Ἀναργύρων / Μετὰ τὴν Θ. Λειτουργία θὰ τελεστεῖ ἡ Ἀκολουθία τοῦ Μικροῦ Ἁγιασμοῦ γιὰ τὸν νέο μήνα
Παρασκευὴ 1η Ἰουλίου στὶς 8:00 μ.μ. : Ἀγρυπνία ἐπὶ τῇ ἑορτῇ τῆς Καταθέσεως τῆς Τιμίας Ἐσθῆτος τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου ἐν Βλαχέρναις
Κυριακὴ 3 Ἰουλίου : Β’ Ματθαίου
Πέμπτη 7 Ἰουλίου : Τῆς Ἁγ. Κυριακῆς τῆς Μεγαλομάρτυρος
Παρασκευὴ 8 Ἰουλίου : Τοῦ Ἁγ. Προκοπίου τοῦ Μεγαλομάρτυρος, τῆς Ἁγ. Θεοδοσίας τῆς μητρὸς αὐτοῦ καὶ τοῦ Ὁσίου Θεοφίλου τοῦ Μυροβλύτου
Κυριακὴ 10 Ἰουλίου : Γ’ Ματθαίου
Δευτέρα 11 Ἰουλίου : Τῶν Ἁγ. Εὐφημίας τῆς Μεγαλομάρτυρος καὶ Ὄλγας τῆς Βασιλίσσης καὶ Ἰσαποστόλου
Τρίτη 12 Ἰουλίου : Τοῦ Ὁσίου Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου
Τετάρτη 13 Ἰουλίου : Ἡ Σύναξις τοῦ Ἀρχαγγέλου Γαβριὴλ / Τῶν Ἀγ. Ἡλιοφώτων
Κυριακὴ 17 Ἰουλίου : Τῶν Ἁγ. 630 Θεοφόρων Πατέρων τῆς Δ’ ἐν Χαλκηδόνι Οἰκουμενικῆς Συνόδου / Τῆς Ἁγ. Μαρίνης τῆς Μεγαλομάρτυρος / Τῆς Ἁγ. Μάρτυρος Οὐαλεντίνης (ἐκ μεταθέσεως)
Τετάρτη 20 Ἰουλίου : Τοῦ Ἁγ. Προφήτου Ἠλιοῦ τοῦ Θεσβίτου
Παρασκευὴ 22 Ἰουλίου : Τῶν Ἁγ. Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς τῆς Μυροφόρου καὶ Ἰσαποστόλου καὶ Μαρκέλλης τῆς Ὁσιομάρτυρος
Κυριακὴ 24 Ἰουλίου : Ε’ Ματθαίου / Τῆς Ἁγ. Χριστίνης τῆς Μεγαλομάρτυρος
Δευτέρα 25 Ἰουλίου : Κοίμησις τῆς Ἁγ. Ἄννης μητρὸς τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου / Τῶν Ἁγ. Πατέρων τῆς Ε’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου / Τῆς Ἁγ. Ὀλυμπιάδος τῆς Διακόνου
Τρίτη 26 Ἰουλίου : Τῶν Ἁγ. Παρασκευῆς τῆς Μεγαλομάρτυρος καὶ Ἑρμολάου τοῦ Ἱερομάρτυρος
Τετάρτη 27 Ἰουλίου : Τοῦ Ἁγ. Μεγαλομάρτυρος Παντελεήμονος τοῦ Ἰαματικοῦ
Πέμπτη 28 Ἰουλίου : Τῆς Ὁσίας Εἰρήνης τῆς Χρυσοβαλάντου
Κυριακὴ 31 Ἰουλίου : Στ’ Ματθαίου / Προεόρτια τῆς Προόδου τοῦ Τιμίου Σταυροῦ / Τῶν Ἁγ. Ἀποστόλων Σίλα καὶ Σιλουανοῦ (ἐκ μεταθέσεως)
- Ὁ Ἑσπερινὸς ἀρχίζει στὶς 7:00 μ.μ. καὶ ὁ Ὄρθρος στὶς 6:30 π.μ.
Πότε κάνουμε τό σταυρό μας ἐντός τοῦ Ἱ. Ναοῦ
(συνέχεια)
Δέν κάνουμε τό σταυρό μας
Σύμφωνα μέ τοπική διάταξη πού μᾶς παραδόθηκε ἀπό παλαιά, δέν κάνουμε τό σταυρό μας:
1. Ὅταν μᾶς θυμιάζει ὁ Ἱερέας.
Θυμιάζει ὁ Ἱερέας πολλές φορές ἀπό τήν Ὡραία Πύλη, ἤ ἐντός τοῦ κυρίως Ναοῦ, ὅταν διέρχεται ἀπό τίς θέσεις μας μέ θυμιατό ἤ μέ κατζίο. Σ’ αὐτές τίς περιπτώσεις ἀντί σταυροῦ κάνουμε μιά ὑπόκλιση τῆς κεφαλῆς, εὐχαριστοῦντες τόν Ἱερέα γιά τήν τιμή πού μᾶς κάνει: Μετά τίς ἅγιες εἰκόνες νά θυμιάζει καί ἐμᾶς, ὡς εἰκόνες τοῦ Θεοῦ! Ἐάν καθόμαστε, πρέπει νά σηκωνόμαστε.
2. Ὅταν στήν ἀρχή τοῦ Ὄρθρου ἀναγινώσκεται ὁ Ἑξάψαλμος.
Τόν σταυρό μας μποροῦμε νά κάνουμε στήν ἀρχή καί στό τέλος τοῦ Ἑξαψάλμου. Σ’ ὅλη ὅμως τή διάρκεια αὐτοῦ, ἀκόμη καί στό μέσον του, ὅταν λέγομε τά «Δόξα … Καί νῦν … Ἀλληλούϊα …» ΔΕΝ κάνουμε τό σταυρό μας, ἀλλά παρακολουθοῦμε «ἐν πάσῃ σιωπῇ καί κατανύξει» τόν Ἀναγνώστη, ὁ ὁποῖος «μετ’ εὐλαβείας καί φόβου Θεοῦ», διαβάζει τόν Ἑξάψαλμο. Διότι ὁ χρόνος αὐτός τῆς ἀναγνώσεως προεικονίζει τό χρόνο τῆς Δευτέρας Παρουσίας τοῦ Κυρίου, κατά τή διάρκεια τοῦ ὁποίου μέ φόβο καί τρόμο θά ἀναμένουμε τήν τελική κρίση Του γιά ἐμᾶς. Καί ὅπως τότε, ἔτσι καί τώρα θά πρέπει σιωπῶντες, ὄρθιοι, ἀκίνητοι, χωρίς μετακινήσεις ἤ, προπαντός, χωρίς καί τούς παραμικρούς θορύβους, νά παρακολουθοῦμε τήν ἀνάγνωση αὐτή. (Ἰδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στίς ἑσπερινές ἀκολουθίες τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδας, οἱ ὁποῖες εἶναι Ὄρθρος τῆς ἑπομένης καί ἀφηρημένοι μπαίνουμε στούς Ναούς χωρίς νά προσέχουμε, ἐάν ἐκείνη τήν ὥρα διαβάζεται ὁ Ἑξάψαλμος. Σ’ αὐτές τίς περιπτώσεις θά πρέπει νά παραμένουμε ἀκίνητοι στήν εἴσοδο τοῦ Κυρίως Ναοῦ καί μετά τό πέρας τῆς ἀναγνώσεως νά μετακινούμαστε γιά νά καταλάβουμε τή θέση μας).
3. Ὅταν φιλᾶμε τό χέρι Ἱερωμένου.
Ἡ συνήθεια ὁρισμένων νά κάνουν τό σταυρό τους πρίν φιλήσουν τό χέρι τοῦ Ἐπισκόπου ἤ Ἱερέα ἤ ὁποιουδήποτε ρασοφόρου εἶναι λανθασμένη. Τό σταυρό μας τόν κάνουμε ὅταν ἀσπαζόμαστε τίς ἅγιες Εἰκόνες καί ὄχι ὅταν ἀσπαζόμαστε τό χέρι τοῦ Ἱερωμένου. Ὅταν λοιπόν πρόκειται νά ἐπικοινωνήσουμε ἤ νά συναντηθοῦμε μέ Ἱερωμένο, μποροῦμε νά ποῦμε «Εὐλόγησον, Δέσποτα ἤ Πάτερ» ἤ «Τήν εὐχή σου», Σεβασμιώτατε ἤ Ἅγιε Καθηγούμενε ἤ Πάτερ» καί κάνοντας μιά μικρή ὑπόκλιση τῆς κεφαλῆς νά ἀσπαστοῦμε τό δεξί του χέρι, ὁπότε συνεχίζουμε τό διάλογο μαζί του, ὅπως ἐπιθυμεῖ ὁ καθένας. Τό ἴδιο κάνουμε καί φεύγοντας ἀπό κοντά του. Λέμε, «Τήν εὐχή σας, ἤ Εὐλογεῖτε Πάτερ», κάνουμε μικρή ὑπόκλιση, προτείνοντας τίς παλάμες μας σταυροειδῶς, ἀσπαζόμαστε τή δεξία του καί φεύγουμε.
4. Ὅταν λαμβάνουμε τό ἀντίδωρο ἀπό τό χέρι τοῦ Ἱερέα τό ὁποῖο (χέρι) στή συνέχεια τό ἀσπαζόμαστε.
(π. Γεώργιος Κουγιουμτζόγλου, Λατρευτικό Ἐγχειρίδιο, σ. 263-264)